Wednesday, December 22, 2010

boleh..boolleeehh~~

3 comments:

  1. http://mr-iq.blogspot.com/2010/10/sahabatmu-kawanmu-lawanmu.html

    ReplyDelete
  2. sy dah baca artikel saudara..alhamdulillah =)

    bagi saya,

    sy suka meletakkan diri sy dlm situasi yg sy adalah 'sahabat' kpd 'kawan' sy..dan sy suka jika 'sahabat' or 'kawan' juga ber'sahabat' dgn sy..

    jadikan 'kawan' itu 'sahabat'..jangan jadi kan 'sahabat' itu 'kawan'..

    berdakwahlah pada yg baik+kurang baik, jangan berdakwah hy pada yg baik sahaja..jika x, kebaikan itu hy berkitaran (btoi ntah term ni?) di kalangan kamu shj..padahal dakwah itu spatutnya di sebarkan utk semua golongan samada yg baik, kurang baik dan juga yg x baik..

    "Seseorang yang duduk (berteman) dengan orang soleh dan orang yang jahat adalah bagaikan berteman dengan pemilik minyak wangi dan tukang besi. Jika engkau tidak dihadiahkan minyak wangi olehnya, engkau boleh membeli darinya atau sekurang-kurangnya dapat baunya. Adapun berteman dengan tukang besi, jika engkau tidak mendapati badan atau pakaianmu hangus terbakar, paling kurang engkau dapat baunya yang tidak elok." (Hadis Riwayat Imam al- Bukhari dari Abu Musa)..sy bkn pengkaji hadith..sy x pandai ilmu agama+hadith..tapi sy rase, maksudnye lebih luas..menurut anda, hadith ni memberi erti kita perlu bersahabat dgn org baik utk jadi baik..

    so, bg sy..jgn menolak+meriject+memulau jika ade seorang 'yg kurang baik' ingin ber'sahabat'..jadikan mereka 'sahabat' dan semoga mereka juga manjadikan kita 'sahabat' mereka..mereka berkemungkinan ingin mempraktikkan hadith tersebut..

    itu la maksud yg ingin sy smapaikan dlm komik ni..sbb sy sndiri juga (yg kurang baik ni) ingin berdamping dgn org2 yg baik..mtk maaf jika x smpai maksudnye..huhu..sy masih belajar..

    wallahualam.

    ReplyDelete
  3. eh... takde lah... komik tu memang sampai maksud...
    cuma saya saje je nak share... :)

    (sy mengagumi lukisan dalam blog ini. Semoga terus maju...)

    ReplyDelete